Ve službách Meče
Ann Leckieová
Postupem času, jak se mi čtenářské zážitky rozležely, upevnil se můj
dojem, že Ve službách Spravedlnosti je jednou z nejpozoruhodnějších,
ba nejlepších sci-fi knih, v pevné přesvědčení. Než se pustím do
zhodnocení druhého dílu trilogie, chci s odstupem shrnout, čím si
úvodní kniha takovou chválu zasloužila. Prostřední díly trilogií jsou
z řady příčin v nejobtížnější pozici; a mimo jiné proto, že se ještě
nemůžou definitivně odkázat na příběh jako celek, takže hodně závisí
na jejich vztahu k dílu prvnímu, mnohem svébytnějšímu. I proto mi
přijde důležité začít charakteristikou knihy předcházející.
V dnešní době je významné množství příběhů pevně spojeno s filmem, což
ovlivňuje naše vnímání natolik hluboce, že se výrazně vizuální podání
projevuje často i při vyprávění příběhů slovy. Možným východiskem úvah
o knihách Ann Leckieové je postřeh, že její příběhy jsou radikálně
ne-vizuální. Víc, než jen tzv. nezfilmovatelné například kvůli své
komplexnosti: při zobrazení by skoro přestaly dávat smysl. Hlavním
hrdinou trilogie je umělá inteligence vesmírné lodi, která je
následkem řady složitých událostí nucena obývat těsný prostor jediného
lidského těla a mozku. Většina děje se odehrává v kultuře, která
jazykově nerozlišuje rody, a tato inteligence má s identifikací
fyzického rozdílu mezi muži a ženami potíže. Šlo by úspěšně tvrdit, že
vzhledem k jejím předchozím zkušenostem jsou tyto potíže
neopodstatněné, tedy věcně nelogické. Podobně je možné se domnívat, že
označování všech postav v ženském rodě je manýra, umělý způsob, jak
příběh ozvláštnit.
Potíž je, že oboje velmi dobře funguje. A náš smysl pro příběhy říká,
že je-li něco schopné dramaticky fungovat, nemůže to být ani nesmyslné
ani zbytečné. Nicméně v kontrastu s hrdinkou knihy ostatní postavy
příběhu s rozlišováním pohlaví žádné potíže nemají, takže kdyby byl
příběh zobrazen, neměli bychom je mít ani my. Tím bychom se ovšem
připravili o překvapivě mnoho: mimozemský dojem cizosti, který vytváří
neobvyklé lidské společenství; zajímavé nepohodlí způsobené
nepřítomností informace, kterou jsme zvyklí považovat za samozřejmou;
potěšení z detektivního napětí, když se na základě různých indicií
nebo jen dojmů snažím fyzická pohlaví postav určit. Ve výsledku je to
překvapivě novátorský a nosný literární postup.
Způsob vyprávění však knihu ovlivňuje mnohem hlouběji než jen na
úrovni použitých výrazových prostředků. Všechny události vidíme očima
hlavní hrdinky, ona je pro nás popisuje, interpretuje a hodnotí.
Prožijeme s ní překvapivě široké spektrum situací. První díl začíná
téměř existenciálním bojem na pusté ledové planetě, vrací se
v komplexních retrospektivách k vojenské správě okupované planety
a končí revolučními událostmi v chaotické politice rozlehlé galaktické
říše. Odlišným situacím odpovídají odlišné problémy a odlišná
ohrožení, nicméně hlavní hrdinka je ve všech stejně neochvějně
racionální: předvídavá a rozvážná. Vzniká tak neobvyklý stav, kdy je
lidský etický ideál představován vlastně ne-lidskou entitou, která
lidi pozoruje, přičemž naše sympatie a zaujetí je na straně této
entity, nikoliv na straně lidí. Toto napětí není vystupňováno do
paradoxu, kdy bychom fandili sami proti sobě, je použito důmyslněji.
Rekvizity a události příběhu jsou samy o sobě dostatečně nápadité
a dobře zvládnuté, aby vydaly na úspěšný dobrodružný příběh. Ten by
nejspíš zfilmovat šlo, dokonce si umím představit, jak by takový film
mohl vypadat, abych ho považoval za dobrý. Ale zcela by se minul
s duší knihy, která spočívá až v intimním způsobu, jakým je nám tento
dobrodružný příběh předkládán, lépe řečeno před-prožíván. Co vidíme
a co prožíváme, není v souladu, jak je to běžné u žánrové beletrie, ani
to není v kontrastu, jak jsou často psány romány s uměleckými
ambicemi. Oboje je prostě jen v mírném, avšak zcela zřetelném napětí.
To mi přijde jako silný realistický princip, který byl skryt ve
velkých a dodnes oblíbených románech 19. století, ale dneska už je
používaný jen zřídka, i když dobře postihuje lidský – tedy
přinejmenším můj vlastní – vztah ke světu. Jako vášnivý čtenář zvlášť
oceňuji, že je zde použitý specificky (a patrně neredukovatelně)
literárním způsobem.
Rozpětím děje od jedné osoby k vesmírné říši pokouší v první knize
trilogie Ann Leckieová hranice věrohodnosti. Příběh „celého života“,
zde je to svým způsobem klasická historie štěstí, zrady a pomsty,
vyžaduje svůj prostor, aby se stal věrohodným. _Ve službách
Spravedlnosti_ není vzhledem ke svým ambicím dlouhá kniha, ale
klíčovým událostem poskytne prostoru dostatek a dobře zúročí jednotící
efekt vyprávění v první osobě, takže nakonec uspěje. I když závěrečná
část knihy může působit trochu uspěchaně, má to oporu v logice,
s kterou se události vyvíjejí. Přišlo mi však zřejmé, že _Ve službách
Meče_ bude muset z vypjaté dramatičnosti přecházejícího dílu dost
ustoupit. Ve skutečnosti se tak stalo radikálněji, než jsem čekal,
a autorka změnila tón i měřítko zcela zásadně. Zatímco první díl byl
příběhem o dlouhé cestě napříč vesmírem, zde si po celou knihu
vystačíme s jedinou kosmickou stanicí. Pro výstavbu knihy i celé
trilogie to má zajímavé důsledky.
Když jsem napsal, že hlavní hrdinka zvládá peripetie zápletky
s přehledem, znamená to víc, než se na první pohled může zdát. V první
knize, kdy byla konfrontována s neustálým proudem vnějších obtíží, to
ještě nebylo tak zřetelné, ale zde už se jasně ukazuje, že je z našeho
pohledu jasný „superman“. A je to skvělé. Překvapilo mě, jaká je po
všech těch hrdinech zmítaných povahou, osudem nebo alespoň okolnostmi
(ideálně ovšem vším dohromady) úleva, když někdo drží svůj život pevně
v rukách, jedná jako schopný profesionál a nenechá se událostmi
zaskočit. Ať už jde o jemné odstíny vztahů mezi jedinci, společenské
uspořádání skupiny lidí, politiku ve větším měřítku nebo třeba matoucí
mimozemské pohnutky, hlavní hrdinka vždy s klidem, rozvahou a úspěchem
aplikuje přesně takové množství snahy nebo síly, aby dosáhla rozumného
výsledku. Občas se tak dokonce děje proti zájmům nás čtenářů: dělá to,
co je přiměřené situaci, a nikoliv to, co by uspokojilo naše
dramatická očekávání – a o to pozoruhodnější je výsledek. Nejde
přitom v první řadě o to, že je ve svém snažení úspěšná, i když je,
ale už jen skutečnost, že ví, co si počít, byť z toho, co udělá, nemá
vždycky radost, je osvobozující zážitek. Hlavní hrdinka si s sebou
nese silné trauma z minulosti, byla členitou kosmickou lodí a je
obyčejným člověkem, ale přesto je schopna chovat se příčetně. Je až
smutné, jak exotickým prvkem je lidská normálnost v našich současných
příbězích.
Je-li hlavní hrdinka schopná rozumně vyhodnocovat a zvládat situaci,
neznamená to ještě, že ji má plně pod kontrolou. Kdyby dokázala vždy
uspět podle svého plánu, šlo by buď o pubertální fantazii, nebo laciný
kýč, protože skutečnost z řady důvodů nemá plně předvídatelnou povahu.
Konflikt, ke kterému dojde, neprobíhá tedy vůbec podle plánu, ale
skutečnost, že hrdinku přesto nevykolejí z rovnováhy, se odrazí na
struktuře knihy. Několikrát je jasně cítit, jak by se příběh chtěl
přesmyknout do obvyklé a osvědčené struktury, ale autorka / hrdinka mu
to nedovolí. Je to správné, ale přesto je to jaksi neuspokojivé;
a kniha pro mne občas získávala až snovou povahu, než jsem se adaptoval
na to, že se odvíjí jinak, než by měla. Ale podobně jako v první knize
vedla neznalost pohlaví postav k nejistotě, která nakonec činila
prožitek neobvyklý a intenzivnější, vede opuštění některých zavedených
dramatických postupů k zajímavějšímu příběhu.
Zkušenost s dobrými příběhy nám do určité míry umožňuje dopředu
rámcově odhadovat jejich průběh. Zhruba tušíme, co se může a nemůže
stát, takže objevit příběh, který by byl věrohodný a překvapivý, není
vůbec snadné. Zde z obvyklých zákonitostí nevybočíme natolik, aby
došlo k jejich popření, ale jsou zpochybněny natolik, aby nás to
připravilo o řadu meta-informací. Nejednou jsme více odkázání pouze na
to, co vědí i postavy uvnitř příběhu, a méně se můžeme spoléhat na
vnější literární zkušenost. Kontrast mezi dovednostmi hlavní hrdinky
a takto získanou nejistotou ohledně možné budoucnosti představuje
nezvyklou a zajímavou polohu v dynamické rovnováze příběhu.
Podobným způsobem a z podobných důvodů je ovlivněna výstavba cyklu
jako celku. Myslím, že trilogie je tak oblíbená forma mimo jiné
i proto, že představuje strukturu současně snadno srozumitelnou
a dostatečně obecnou. Ať už je děj vystavěn jakkoliv složitě nebo
neobvykle, má z pohledu čtenáře začátek, prostředek a konec. Obvyklou
funkcí prostředku je směřovat od začátku ke konci, tedy z velikého
množství možností, které se objeví otevřením nového světa, posílením
některých z nich umožnit, aby příběh skončil. Jinak řečeno, rozvinutím
děje příběh omezit. Ústup Ve službách Meče ke komornímu měřítku je
ovšem natolik výrazný, že kniha tuto svoji funkci téměř ztrácí. Ano,
prohlubují se zde motivy, rozvíjejí charaktery, objevují se nové
informace, ale děje se tak v míře, která je naprosto nicotná ve
srovnání s první knihou. Jestli někomu imponovalo hlavně existenciální
nebo epické rozpětí prvního dílu, je pokračování trochu jako kocovina
po velkém flámu.
Tušíme, že v závěrečném dílu se vrátíme na větší jeviště, ale hlavní
hrdinka naše měřítka neuznává, možná je ani nevnímá, protože nás opět
eticky přesahuje, takže smysl věci se pro ni neměří její velikostí.
Důsledkem je, že budoucnost zůstává otevřená. Nejde o to, že se
v zápletce objevilo několik nových prvků, které mohou přispět ke zvratu
– to je celkem běžné. Ale hodně se rozvolnily kontury celkového
příběhu. Před druhým dílem byly celkem zřetelné, ale teď je, aniž by
se vlastně něco změnilo, možností tolik, že se může stát skoro
cokoliv. Věřím, že na konci třetího dílu bude vyústění vypadat
přirozeně, ale nyní mi přijde nesnadné odhadnout ho třeba jen
v nejhrubších obrysech. Kromě toho, že je to napínavé, tím příběh, a to
navzdory mnoha svým výstředním reáliím, získává na realističnosti, má
punc opravdovosti.
Při tom všem nejde o nějaký literární experiment, je to pořád
plnokrevná moderní sci-fi. Máme zde radikální změnu: lidskému vesmíru
vládne jediná osoba, která ovšem obývá několik tisíc naklonovaných
a navzájem propojených těl. V knihách zkoumáme, jaká může mít podobná
změna důsledky, ať už pro některé jednotlivce nebo společnost jako
celek. Ve fantastických příbězích to dnes neznamená, a možná ani nikdy
neznamenalo, jakousi logickou extrapolaci podanou zábavným způsobem.
Nezajímají nás možné budoucnosti, nehledáme ponaučení z myšlenkového
experimentu, jakkoliv zábavné podobné věci můžou být – zkoumáme, jaký
má podobná změna vliv na naše vnímání a naše prožívání. A z této
perspektivy si knih Ann Leckieové cením, neboť je důstojným
pokračovatelem tradice, která od vědecké spekulace klasické sci-fi
přes psychologickou spekulaci nové vlny a sociologickou spekulaci
kyberpunku vede k dnešním příběhům. Nedokážu je zatím přesně
charakterizovat, ale z toho, co pro nás kdysi bylo tak podivné,
dělají něco, co je do určité míry všední. Naše pozornost se nefixuje
na to, co se změnilo, pravděpodobně také charakteristika cizího
vyžaduje mnohem méně prostoru, takže výsledné příběhy mohou být
současně komplexnější a hlubší. Jinak řečeno, na rozdíl od masově
produkovaných knih založených na recyklaci zápletek a permutaci reálií
pro nás někteří hledají nový prostor, kam můžeme růst.
Zatím nevím, jakým způsobem se celou trilogii podaří uzavřít, ale snad
se mi podařilo alespoň naznačit, jak vzrušující dobrodružství ducha
nám můžou okrajové oblasti naší kultura stále přinést, i když nám
jinak naše kultura jako celek dnes příliš naděje do budoucnosti
neposkytuje.